Närgånget på första maj

naken kvinna dagurerrotyp från ca 1844-1854

Handkolorerad daguerrotyp från ca 1844-1854
Nordiska museet

Första maj firas idag med demonstrationståg. Först och främst är det arbetarrörelsens högtidsdag. Det har den varit helt sedan 1890-talet. Innan det firade man gärna vårens ankomst i maj. Precis som idag, kunde den komma sent och ibland sammanföll den säkert med t.ex. första maj.

Hoppar vi helt tillbaka till vad som hände i Salem den 1 maj 1667, hittar vi en liten historia om Anna och Christoffer. De hade varit lite väl intima hemma hos Christoffer, där bägge verkade bo. Samlag mellan ogfita var inte tillåtet och gillades inte av prästen i Salems församling. Han höjde ett varnade finger och sade ifrån. Men vem var det som fick skäll? Jo, det var Anna Jönsdotter. Hon skulle passa sig noga och dessutom skaffa sig bevis för hur hon varit och betett sig under året som gått. Gjorde hon inte det så blev hon utvisad ur församlingen. Hårda bud – och orättvist. Men så var det att vara kvinna 1667.

Här kan du läsa ett utdrag ur Salems sockenstämmoprotokoll 1667.

Den 1 Maij wart Christoffer och Anna Jönsdåtter huilka hafwa hafft sängelagh tilhopa der de inhysade ähre uti Christoffers torp tilsagde afwarligen, at hon skulle skaffa sigh beskedh och wittnesbördh huru hon sigh förhållit hafwer på den ohret hon warit hafwer eller och drijfwas utur församblingen.

Så kallad ”osedlighet” har funnits i alla tider. Se bara på den lättklädda damen på bilden. Det är en daguerroptyp från 1800-talet. Bilden är färglagd för hand. Daguerrotyp är en av de första fotografiska teknikerna som påminner om de fotografier vi ser idag. Den äldsta kända daguerrotypen är från 1837. Den vi ser på bilden tror man är tillverkad mellan 1844-1854. Med andra ord har den ca 160-170 år gammal. Bilden är en s.k. ”stereoskåpbild” som man skulle se på

View-Master

genom ett stereoskop. Stereoskop från den här tiden var enkla trähållare som placerade bilderna på ett avstånd som gjorde att man fick en tredimensionell upplevelse när man sågpå damen på fotografier. För de som minns den populära View-Mastern, så är den en modernare variant på stereoskopet. Om man även kunde se lättklädda damer genom en View-Master, har jag ingen aning om. Men det kunde man förvisso genom stereoskopet som riktade sig mer mot vuxna.

Friska upp ditt minne om Daguerrotypi eller View-Master på wikepedia. Trevlig första maj!

2 thoughts on “Närgånget på första maj

  1. Hejsan! Linnéa heter jag och är informatör i Salems församling. I vår nya församlingstidning Frid som går ut till hela Salems kommun har jag valt att i varje nummer vika två sidor åt Salem och olika hembygdsartiklar. Nu skriver jag om Klintbergs bok och har bland annat en liten notis om Wilhelmina af Tibell. Jag kanske kan återkomma till dig med frågor om Salem/Rönninge. Kanske har du någon fin idé som kan användas i tidningen.

    Hälsningar

    Linnea

    • Hej Linnea! Vilken bra ide att du skriver lite historiskt om Salem i Frid. Jag kikade in där och läste om kändisarna Bergman, Sandberg och Edfelt. Jättetrevligt! Jag tror att många minns dem och har hört talas om dem. Det blir ett igenkännandets glädje. De som inte hört om dem, får lära sig nåt nytt. Inte dumt! Om du har frågor eller annat som jag kan hjälpa dig med, så är det bara att ta kontakt. Det lilla jag vet är väl det som är här på bloggen, men visst har jag en och annan ide ( och jag menar inte ide som i björnens vinterbostad, det är bara det att min iPad inte har den där fnurren som ska in över e-et🙂 ). Det finns massor av småsaker som man kan skriva om som på olika vis är relaterat till kyrkan. Om du skulle vilja nå mig direkt är min mejladress kari.ansnes@gmail.com. Många hälsningar från Kari

Kommentera

