Änglar och demoner på Salems kyrkogård

För några år sedan hade jag en stor ambition och önskan om att inventera gravstenarna på Salems kyrkogård. Det kom så långt att jag tog några bilder. Tiden gick och ambitionen minskade i samma takt som antalet mil mellan mig och Salems kyrka ökade.

Gravstöttor på Salems kyrkogård. Foto: Kari Ansnes, 2010

I somras började jag återigen fundera på den där gravinventeringen. Det är egentligen ett projekt Sveriges släktforskarförbund har över hela landet. Jag gick in på förbundets hemsida för att se hur långt deras arbete kommit. I deras register framgår tydligt att ingen (!) har intresserat sig för gravstenarna på Salems kyrkogård. Så synd!

Vore det inte sorgligt om Salems kulturyttringar plösligt försvann utan att vara dokumenterade i varken ord eller bild?

Visst finns det väl en eller flera som kunde tänka sig att rädda kulturarvet på Salems kyrkogård? Rädda gravarna från oåterkallelig glömska? Det är absolut en god gärning.

Om det är änglar eller demoner under torven på kyrkogården, det törs jag inte uttala mig om.  Men jag är säker på att det inte skrämmer bort eventuella inventerare. Nästa gång jag kikar in i släktforskarförbundets gravvårdregister – då är jag övertygad om att det finns mycket roligt att läsa om gravarna på Salems kyrkogård.

Här är länkar till Sveriges släktforskarförbunds information om:

Gravvård – projektet

Gravvårdsinventering – råd och tips

Gravsten- Sök – dataregistret till de redan registrerade gravarna

5 thoughts on “Änglar och demoner på Salems kyrkogård

  1. Äh, inte behöver man ha några rötter för att inventera! Man kan helt säkert ta sig an vilken kyrkogård som helst. För det är ju som du säger: ett så intressant ”material” att hålla på med som kan upplysa om både människor och hur man ärade dem som döda. Sedan är det ju spännande att se vad de använde för material till sina gravvårdar. Sannerligen en hel del spännande aspekter!

    Även om alla kyrkogårdar kan inventeras, är Salems en ganska behändig liten kyrkogård som innbär att man kan se en början och ett slut på sitt projekt. En inte helt oväsenlig aspekt🙂

  2. Änglar eller demoner, fatasieggande tanke för den som bor ca 700 m från sin kyrka! Den är nog så liten och behändig, den också! Dessutom, om det nu kan vara dig till tröst Kari, den har heller inte visats något intresse – ännu! Bara att hoppas att förbipasserande församlingsbor (den ligger vid en utfart) inte tror, att jag börjat ägna mig åt gravplundring.

    • Jag kommer att inventera samtliga gravstenar på Salems kyrkogårdo ch Säby begravningsplats i vår. Jag har redan tagit en del bilder men ska fotografera om dessa bilder pga för dålig kvalite. De gravar som är fotograferade ligger på gravstensiventerngen.

      • Äntligen någon som bryr sig om Salems kyrkogård! Jag önskar dig verkligen lycka till och ska följa ditt arbete (och det är ett jättejobb!). Om jag på något sätt kan bistå dig i teorin, så hör av dig. / hälsar Kari

Kommentera

